Számtalan poszt szólt már a mesterekről, a mellékszereplőkről, a helyszínekről, de azokról akik a kedvenceinket a kis gépen keresztül áthozták nekünk talán még csak egyszer, magyar vonatkozása miatt. Az operatőrök. Ők azok akik a filmek képi világát átadják nekünk, igen fontos szereplői a sztárok bemutatásának. Milyen eszközt használnak, mire rögzítenek, hány kamerát kérnek. Sokat köszönhetünk nekik. A posztban öt operatőrt, talán a mesterek filmjeinek legjelentősebb rögzítőit említjük meg. Luigi Kuveiller, Silvano Ippoliti, Ben McDermott, Claudio Cirillo és Aldo Giordano. Ismerősek a nevek? Az utolsó biztos mindenkinek a fülében van, mégha picit máshogy is, mint ahogy itt írjuk.
"Terence Hill - magyar hangja Újréti László és Bud Spencer - magyar hangja Bujtor István főszereplésével bemutatjuk..."
Nem sok hír szól róluk, igaziból háttérmunkások ők, de azért kis nyomozással pár dolgot mégis meg lehet találni. A két westernfilm operatőre volt Aldo Giordano(i), aki a speciális képivilágot hozta át nekünk Az ördög jobb és bal keze 1-2, ami a sikereket meghozta neki, bár ezek után már csak pár filmben vett részt. Ezek közül talán a leghíresebb a Vigyázat vadnyugat, amely számunkra inkább Terence Hill alakítása miatt lett fontos. A két fim után a mestereket Luigi Kuveiller és Silvano Ippoliti rögzítette. Az És megint dühbe jövünk, vagy a Banános Joe örök klasszikusok számunkra. Luigi Kuveiller két díjat is nyert operatőri munkásságért. 1969-ben Berlinben a zsűri különdíját kapta, míg 2004-ben az életművét jutalmazták egy Gianni di Venanzo díjjal.
Silvano Ippoliti kísérte talán legtovább a mestert. Többek között a Nincs kettő négy nélkül és a Piedone a Zsaru után számos tv-s produkcióban is operatőre volt Bud Spencernek. Sajnos egyikük sincs már közöttünk, de filmjeik örökre velünk tartják őket. Claudio Cirillo számos film mellett mindössze egyetlen filmben állt Bud Spencerék elé a kamerával, de ennek mindnyájan nagyon örülhetünk, hiszen ez a Bűnvadászok.
Ben McDermott a legtitokzatosabb, úgy tűnik összesen két filmje volt, A Nyomás utána és a Rabló-pandúr. Ezek után gyakorlatilag eltűnt a köztudatból. A morcos misszionáriusok magyar rendezőjéről, Pogány Gáborról szóló írásunkat itt olvashatjátok.
Hozzászólások